مقاوم به کم آبی.

رقم های زیادی برای خرید نهال گردو در ایران مجود می باشد، اما آیا هر رقمی مناسب برای خرید و کاشت در باغات خود می باشند؟

چه تضمینی هست که بعد از چند سال زحمت بر روی نهال های خود ثمره مطلوب آن را ببینید. در بازار انواع مختلف رقم های نهال گردو خارجی وجود دارد؛ از جمله نهال گردو چندلر، نهال گردو اسرائیلی، نهال گردو فرانسوی یا کانادایی و همچنین رقم های ایرانی. 

اما آنچه حائز اهمیت هست رقم پربازده و در عین حال نهال مقاوم به سرما و نهال مقاوم به کم آبی نیز باشد. ما در این مقاله علاوه بر  معرفی رقم های مقاوم به کم آبی نهال های گردوی اچ بی سولدوز به روش هایی که می توانیم در شرایط کم آبی نهال گردو خود را پرورش دهیم نیز می پردازیم.

مقدمه

هنگامی که آب مورد نیاز گیاه تامین نشود، گیاه به خوبی نمی تواند عناصر و مواد غذایی را از خاک جذب و تغذیه کند. پس آبیاری بهینه بر رشد و باروری بهتر درخت می تواند کمک شایانی کند.

هنگامی که آب مورد نیاز گیاه تامین نمی شود گیاه و به خاطر اینکه انتقال مواد غذایی از خاک به گیاه توسط آب صورت می گیرد. 

پس با کمبود آب این انتقال دچار مشکل شده و گیاه به خوبی نمی تواند مواد غذایی لازم را برای رشد خود دریافت کند. همچنین علاوه بر کمبود در رشد بهتر مواردی مانند کاهش باروری درخت و بی کیفیت بودن گردو های آن نیز میتوان اشاره کرد.

عناصر و مواد غذایی که در آب حل می شوند به وسیله ریشه درخت جذب آن شده و برای اینکه ریشه درخت آب و املاح بیشتری را جذب کند باید گسترده باشد. برای اینکه ریشه گردو عمیق تر و گسترده تر شود بستگی به نوع خاکی که در آن رشد می کند نیز دارد. خاک مورد نیاز درخت گردو اگر دارای بافت نرم باشد ریشه ی درخت می تواند تا عمق ۳ متری داخل خاک نفوذ کند.

ولی اگر خاک درخت نامناسب باشد بعنی خاک هایی مانند سنگی کوخه ای ریشه به خوبی نمی تواند رشد کند و این عامل باعث می شود آب به خوبی به درخت نرسد و استرس درخت را زیاد کند. که این حساسیت درخت در رسیدن آب می تواند باعث خشک شدن آن و شاخه ها در مواقع خشکسالی شود.

تحقیقات صورت گرفته این را بیان می کند که ریشه درخت در خاک های مانند خاک شنی لومی می تواند رطوبت و آب مورد نیاز خودش را از عمق سه متری جذب کند و ۸۰ درصد از آب را تا عمق دو متری به طرف خود بکشد

 و بر این اساس مهم است که موقع احداث باغ بستری را برای آینده ریشه زایی درخت در اعماق خاک فراهم نماییم که طبیعتاً هر اندازه تعداد نهال کاشته شده در واحد هکتار کمتر باشد این هزینه ها کم تر خواهند شد

نوع خاک

خاک های نامساعد تنها مقدار آب جذب شده درخت از خاک از عمق یک متری آن صورت می گیرد. پس هنگامی که نهال ما تازه کاشته شده باشد و یا نهال جوان گردو داشته باشیم باید به این توجه کنیم که ریشه آن هنوز به مقداری رشد نکرده که بتواند خود آب مورد نیازش را از خاک جذب کند.

پس در سالهای اولیه ی کاشت نهال آبیاری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه بسا آب مورد نیاز نهال از طریق بارندگی تامین نشود در این صورت اهمیت آبیاری به گیاه نیز بالا می رود.

پس میتوان به طور خلاصه بیان کرد که هرچه ریشه درخت گسترده باشد میتواند کم آبی را بیشتر تحمل کند 

برای رسیدن به این هدف مهم ما نیاز به کاشت درختان گردویی داریم که علی رغم داشتن تاج بزرگ و ریشه گسترده در عمق خاک دارای بهره وری و باردهی فراوان و اقتصادی باشند 

از این رو در مجموعه گردوی سولدوز ارقامی را معرفی کردیم که پاسخ گوی خوبی برای این موضوع باشد

 

مقاوم به کم آبی

رقم تاج سولدوز با گسترش حجم سریع تاج خود و سریع الرشد بودن بهترین گزینه برای این بحث یعنی مقاوم به کم آبی می‌باشد و ما میتوانیم بخاطر این مزایا در واحد هکتار نسبت به تامین آب مورد نیاز در چشم انداز دراز مدت فاصله کاشت را مشخص کنیم که میتواند از ۸در۸ تا ۱۰ در ۱۰ انتخاب کنیم .

برای درک بهتر این موضوع یک مثال از دور چشم احداث باغ گردو بیان میکنیم .

فرض کنیم شما ۱۰ هکتار زمین کشاورزی خالی دارید و به طور متوسط در طول هفته ۱ لیتر در ثانیه دبی آب چاه یا چشمه شما هست.

ما نیاز آبی متوسط هر درخت را برای دوره هفت روزه ۴۰۰ لیتر در نظر میگیریم که ۶۰۰ هزار لیتر در هفته آب قابل مصرف خواهیم داشت که فقط  نیاز ۱۵۰۰ درخت بالغ را میتوانیم تامین کنیم.

حال برای این باغ دو الگوی کشت را در نظر میگیریم و هزینه ها و درآمد های نهایی را بررسی میکنیم 

 

انواع الگوهای کاشت

۱)الگوی کاشت درخت گردوی لترال صد درصد  و خیلی پربار و زود بازده مثل سولدوز ۱۱ با تاج کوچک :

در این شرایط برای هر هکتار ما متوسط ۳۰۰ درخت کشت میکنیم و از سال ۵ باغمان اقتصادی خواهد بود و قبل ده سالگی باغ از هر درخت در حدود ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم گردوی خشک برداشت خواهیم کرد که عملکرد حدود ۶ تن برای یک هکتار اتفاق خواهد افتاد.

ما در این شرایط نسبت به میزان آبی که داریم ۵ هکتار از سطح زمین مان را میتوانیم زیر کشت ببریم که برداشت نهایی ما از این ملک (هر ملکی نسبت به آبی بودنش ارزش دارد و در واقع ما الان فقط ۵ هکتار زمین خواهیم داشت و ۵ هکتار دیم و بی مصرف) ۳۰ تن گردو در ۱۰ سالگی باغ خواهد بود .

۲)  الگوی کاشت از درختان تاج بزرگ ارقام تاج سولدوز با  لترال ۵۰ درصد و پر بار :

در این الگو ما برای هر هکتار میتوانیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درخت کاشت کنیم که  در این مثال ۱۵۰ درخت را  در نظر میگیریم که با این وجود همه ۱۰ هکتار زمین را میتوانیم زیر کشت گردو ببریم

این ارقام برای فاصله مربعی ۸ متری درختان در ۱۰ الی ۱۲ سالگی خود به اوج رشد و باردهی خواهند رسید و هر درخت را متوسط ۳۰ کیلوگرم گردوی خشک خواهد داشت که معادل ۴.۵ تن در هکتار خواهد بود که عملکرد نهایی ما از این ملک کشاورزی ۴۵ تن گردوی خشک خواهد بود .

حال دو الگو را باهم مقایسه کنیم 

الگوی اول با اینکه عملکرد در هکتار ۶ تن بود و ۱.۵ تن بیشتر از قبلی بود اما در نهایت درآمد اقتصادی خیلی پایین تری نسبت یعنی ۱۵ تن برداشت کمتر نسبت  به الگویی دوم نشان میدهد .

دوستان باید این نکته را هم در نظر بگیرند که درختانی که تاج بزرگ میگیرند گردوی آنها در مقابل چالش های گرمای شدید تابستانه بخاطر منظم بودن تقسیم میوه در کل شاخه ها و داشتن برگ کافی و پوشش میوه با برگ در مقابل آفتاب سوختگی مقاوم باشند.

 ما همیشه در مناطقی چالش گرمای شدید داریم که معضل کم آبی تابستانه هم همراه خشک سالی هم خواهیم داشت

در ادامه این مقاله به بررسی خصوصیات رقم تاج سولدوز و مقایسه نیاز آبی  و بهره وری نهایی این رقم با سایر ارقام تجاری خواهیم پرداخت.

مقاوم به کم آبی

۳۰ الی۴۰ کیلو گرم گردوی خشک برای رقم تاج سولدوز  که زیر ۶۴ متر مربع سایه انداز دارد. 

چرا این همه محصول؟ 

1- درصد بالای  خود گردافشانی 

2- لترال بودن و داشتن میوه های دو قلو تا چهار قلو

3- داشتن محصول با سایز بالای متوسط (سایز ۱۲ تا ۱۴ گرمی) و داشتن درصد مغز بالای ۵۵ و بازار پسندی بالا 

4- تقسیم جوانه مناسب و خوش هرس بودن طبیعی درخت. نیاز به هرس کاری ندارد

5- یکی از مهم ترین دلایل پر باری این رقم ریز بودن برگ های درخت است که مثل چتر باعث عدم نور گیری مرکز و نواحی پایینی درخت نمیشود و بخاطر نورگیری مناسب تمامی حجم درخت هیچ شاخه و جوانه ای خشک نمیشود و در نتیجه عملکرد نهایی درخت چشم گیر میشود.

در صورت هرگونه سوال یا نظر درباره این مطالب خوشحال می شویم تا با ما در میان بگذارید.